Alexandru Culiuc - Harvard — mai ieftin decât Universitatea Agrară de Stat din Moldova biblioteca de Timberland

Alexandru Culiuc

« 11 septembrie 200813 octombrie 2008 »
27 septembrie 2008

Harvard — mai ieftin decât Universitatea Agrară de Stat din Moldova

Cea mai des invocată cauză a numărului scăzut de moldoveni la Harvard şi alte universităţi de vârf din SUA este preţul înalt al studiilor. Într-adevăr, preţul anual total atinge 50 mii dolari pentru studenţii de la Harvard College (studii universitare) şi depăşeşte 65 mii dolari pentru şcolile profesionale. Deci bugetul total pe patru ani de studii în College depăşeşte 200 mii dolari. Însă în cazul studiilor universitare, aceste cifre puternic exagerează costul real plătit de familiile studenţilor.

students in harvard yard

Începând cu 2006, studiile universitare la Harvard sunt gratuite pentru studenţii din familii cu un venit anual sub 60 mii dolari. În cazul lor universitatea acoperă absolut totul: preţul studiilor (32 mii dolari în anul academic curent), cazarea (6 mii), mâncarea la ospătăriile universităţii (4.8 mii), asigurarea medicală (1.4 mii), etc. Studentul are nevoie doar de bani de buzunar. Nu e o iniţiativă totalmente nouă — în 2004 acelaşi pachet era oferit copiilor din familii cu un venit de până la 40 mii dolari. În plus, începând cu 2008, familiile cu un venit de 120-180 mii sunt rugaţi să contribuie la preţul studiilor doar 10% din venit (deci 12-18 mii anual). Apropo, o familie cu un venit anual de 180 mii se consideră „middle class” care stă bine pe picioare.

Acelaşi standarde de admitere sunt aplicate tuturor: americanilor, moldovenilor şi malawinelor. Aş presupune că circa 98% din familiile din Moldova au un venit anual sub 60 mii dolari. Cu alte cuvinte, pentru 98% din populaţia Moldovei studiile Harvard sunt mai ieftine decât studiile la oricare universitate din Moldova. Şi cred că 99.5% au un venit de sub 180 mii dolari. Evident, pentru început trebuie să fii admis... Însă costul studiilor nu reprezintă nicidecum o barieră pentru studiile la Harvard.

harvard yard

N.B. Observaţi că această egalare a candidaţilor de peste hotare cu cetăţenii ţării este specifică SUA. La şcolile bune din Marea Britanie şi Europa situaţia e totalmente diferită. Spre exemplu, studiile la LSE sunt extrem de ieftine pentru cetăţenii Regatului Unit, ceva mai scumpe pentru cetăţenii din fostele colonii, acceptabile pentru cetăţenii UE şi fantastic de scumpe pentru restul lumii (incl. moldoveni).

wedding in harvard square
Harvard Yard - un loc îndrăgit pentru fotografii de nuntă

Veţi reproşa că nu e exclus faptul că studenţii din familii sărace primesc asemenea asistenţă financiară ar putea să le micşoreze şansele să fie admişi. Cu alte cuvinte, deoarece un student sărac este mai scump pentru universitate decât un student bogat, comisia de admitere va prefera să admită doar copiii din familii înstărite, chiar dacă cel sărac este mai calificat. Însă în 99% de cazuri situaţia e diferită. Deşi candidaţii din start includ toată informaţia financiară în aplicaţie, comisia nu vede această parte a aplicaţie decât după ce fiecărui student i se atribuie un punctaj agregat în baza căruia sunt decise listele de admitere. Citez:

Admission to Harvard is based on achievement and promise without regard to financial need. Applying for financial aid does not jeopardize a student's chances for admission.

Care-i acel 1% de cazuri când un student dintr-o familie înstărită va avea preferinţă? Un student bogat va fi preferat unui sărac este doar în cazul dacă ei au ambii au acumulat punctajul minim de trecere. Evident, cel sărac va nimeri automat în lista de aşteptare. Dovezi că universitatea nu discriminează împotriva candidaţilor din familii sărace? Poftim:  un sfert din studenţii care au fost admişi la Harvard anul trecut provin din familii cu un venit sub 80 mii.

Taxa de aplicare

Unii nu aplică la Harvard şi alte universităţi deoarece procesul de admitere este relativ costisitor, iar şansele de admitere sunt înalte (am scris despre asta trei ani în urmă). Spre exemplu, aplicaţia la Harvard costa 65 dolari. Dacă un student aplică la cinci-şase şcoli (mulţi aplică la mult mai multe universităţi; eu am aplicat la zece programe de PhD), suma totală se ridică la vreo 400 dolari, o cifră impunătoare. Însă atât Harvard-ul, cât şi alte universităţi sunt gata să renunţe la această taxă la rugămintea candidatului. Şi universităţile nu fac mare secret din asta. În cazul Harvard-ului:

While there is an application fee, waivers are easily available upon request.

Observaţi cuvântul easily. Cu alte cuvinte, just ask! Cunosc personal o tânără din Moldova care a economist astfel câteva sute dolari — absolut toate şcolile la care a aplicat au acceptat rugămintea de a elimina taxa de admitere.


Ceremonia de absolvire. Iunie 2008

Asistenţa financiară pentru studii

Câteva principii generale privind asistenţa financiară în sistemul american de învăţământ:

  • Universităţile bune sunt bogate (Harvard şede pe >100 miliarde dolari doar în active financiare) şi respectiv oferă asistenţă financiară mai generoasă. Evident, cu cât este mai bună universitatea, cu atât mai greu este să fii admis...
  • Este practic imposibil de obţinut asistenţă financiară pentru şcolile de business (MBA), iar bursele pentru celelalte şcoli profesionale sunt extrem de limitate. În cazul şcolilor profesionale se presupună că studiile vor fi traduse în venituri mai mari după absolvire, deci studenţilor li se propune să ia credite la condiţii extrem de atrăgătoare (3-4% anual, deseori cu o perioadă de graţiere de doi-trei ani).
  • Deseori preţul MBA-ului (circa 130 mii pe doi ani la Harvard Business School) este acoperit de angajator. Evident, cu condiţia că după absolvire angajatul revine la firma-sponsor pentru cel puţin doi ani (uneori trei). În caz contrar, studentul urmează să ramburseze firmei preţul studiilor (plus procente).
  • Cel mai simplu este să obţii asistenţă financiară la Ph.D. — taxa de şcolarizare este practic întotdeauna acoperită de şcoală. Doctoranzii la universităţile bune deseori obţin şi bursă pentru acoperirea cheltuielilor de trai pe doi-cinci ani (cu cât mai bogată facultatea, cu atât mai mare e pachetul financiar).

Posibil am scăpat ceva. Sunt sigur că mai mulţi cititori ar putea contribui la această listă. Be my guests.

P.S. Toate fotografiile făcute în Harvard Yard.

Publicat: 27 septembrie 2008 23:01

Categorii: Fotografie | Invatamint

Taguri: admitere, Harvard

Comentarii (84)

1

Denis
28 septembrie 2008 0:42

Alexandru,

Eu sunt student la Goethe University din orasul Frankfurt pe Main, Germania. Si aici este mai ieftin sa inveti decat in Moldova. Toti studentii se bucura de aceleasi conditii ca si germanii. In land-ul Hessen (unde este situat Frankfurt), spre exemplu, nu exista taxe de scolarizare. Studentul plateste in fiecare semestru cate 280 de euro, un fel de service fee, prin care are acces la toate facilitatile universitatii (biblioteca, sport, acces liber la gradina botanica din oras) si in plus transport gratuit in regiunea Rin-Main. Numai transportul gratuit face toti banii pentru ca iti ofera ocazia sa vezi multe locuri frumoase.
Diferenta fata de SUA este faptul ca aici Universitatea nu-ti acopera restul cheltuielilor, care pot deveni destul de usturatoare intr-un oras ca Frankfurt. In schimb nu exista nici o taxa de aplicare. Iar la doctorat universitatile bune ofera burse de 1000 de euro pe luna, o suma cu care te-ai descurca destul de bine chiar si in Frankfurt sau Munchen.
Desigur, Universitatile germane nu se compara ca renume cu cele din SUA sau din Anglia, dar lucrurile se schimba foarte repede spre bine aici din cauza investitiilor majore pe care le face guvernul german. Acesta a ales printr-un program 10 universitati care vor primi o finanantare mai mare incepand cu anul 2007, tocmai pentru ca universitatile germane sa devina de top. Pe de alta parte schimbarile din legislatie au permis ca Universitatile sa poata primi mai usor ajutor financiar de la companii. Spre exemplu Goethe University a construit cu ajutorul mai multor banci din Frankfurt un centru modern de cercetare in domeniul economic, care gazduieste House of Finance. http://www.houseoffinance.eu/

Oricum, foarte buna ideea ta de a scrie pe blog despre Harvard. S-ar putea sa inspire cativa tineri din Moldova sa aplice si cine stie, poate chiar sa fie acceptati.
Iar pentru cei care cred ca SUA e cam departe recomand cu drag Germania - a cost effective alternative.

Felicitari pentru blog si mult succes in continuare.

2

Elena
28 septembrie 2008 17:12

Este posibil cumva studentilor cu ciclul I de facultate ( 3 ani,Bologna) sa fie admisi la vreun program de master in US?

Stiu ca sistema noastra noua din MD din 2005 e incompatibila cu cea din State....

3

Victoria
28 septembrie 2008 19:45

Alexandru, demult asteptam asemenea informatie pe blogul tau... Pacat ca nu o stiam cand am terminat liceul !!!...
Ai putea sa ne oferi noua, cititorilor tai fideli, informatie mai detaliata cu privire la asistenta financiara la Ph.D. la Harvard; are aspecte diferite decat alte universitati din US?
2. Ce alte scoli de Master, Ph.D. care ofera programe de studii similare domeniului tau ai recomanda sa aplice candidatii de exceptie din Moldova? Ai putea sa ne oferi un mic top al universitatilor la care merita sa mergi pentru un MA in Public Policy, de ex. reiesind din faptul ca unele scoli profesionale nu ofera acoperire financiara totala?!
Multa Bafta in continuare si bucura-ne cu noi intrari, le citim pe toate cu sufletul la gura :).

4

New York
28 septembrie 2008 21:57

Totul suna foarte frumos si nu ma idoesc ca asa si este.
Sunt in SUA de peste un an. Si din pacate sunt out of status. Cum obtii in cazul acesta in genere careva sanse cit de mici de a te incadra in procesul de studii din SUA. In RM am absolvit masteratul.
E simplu si usor sa scrii, mai greu cind e vorba de a face concret. Cind am fost im RM am visat sa obtin o sansa sa fac studiile in SUA. Nu mi-a reusit deja azi fiind mai informat este alta situatie. Nu este totul asa de roz si fara greutati procedura de a fi acceptat la studii. Oricum nici intr-un caz nu critic autorul ci din potriva.

5

Alexandru Culiuc
28 septembrie 2008 22:22

@New York, îndrăznesc să presupun că ai venit în SUA anul trecut pe Work&Travel şi că ai decis să rămâi aici nelegal (şi, prin urmare, ajungând să devii "out of status")... Dacă situaţia este anume aşa, păi nu prea înţeleg de ce de plângi. Nimeni nu te-a impus să căsăpeşti o vară lucrând hamal, chelner sau încă ceva. Puteai utiliza timpul respectiv pregătindu-te de TOEFL şi GRE, căutând şcoli şi programe şi pregătind dosarele de aplicare.

Evident, în caz dacă presupunerea mea vis-a-vis de Work&Travel nu corespunde adevărului, n-am decât să-ţi urez să găseşti forţe să treci de la scriere la fapte concrete (într-adevăr, nu-i uşor).

Nimeni n-a zic că totul e roz -- doar 8% din elevii care depun documentele la Harvard sunt acceptaţi (şi, evident, încoace aplica doar lumea care are careva şanse să treacă).

6

New York
28 septembrie 2008 22:57

Circumstantele te impun deseori sa i-ai hotariri gresite.
Deja atunci cind esti out of status care sunt optiunile ?
Cum poti visa la studii ?
Unde ai sanse ( nu e vorba de topul universitatilor gen Harvard), daca vrei studii serioase ?
Pur si simplu inafara de dorinta de a face studii, este si necesitatea, fiindca in SUA spre deosebire de RM au importanta mare.
Celor ce nu au avut inca ocazia sa viziteze SUA, informatie de natura generale,inafara de universitatile de frunte SUA are un sistem foarte bine pus la punct de librarii. In orice oras ai acces la librarii relativ mari, deobicei pentru a avea acces sunt citeva formalitati minime. Mai mult in orase mari bibliotecile sunt foarte bogate in carti, reviste, etc. in diferite domenii.

7

Corina
29 septembrie 2008 3:26

Good point!

Trebuie de notat insa ca la multe universitati, in special la undergrad, demonstratzia posibilitatii de a plati intra in pachetul de aplicatie. Adica pentru ca aplicatzia sa fie completa, trebuie depus formularul in care demonstrezi cum ai sa platesti suma respectiva pentru program. Iar ca sa poti cere ajutor financiar, trebuie sa aplici...

Dar da, nu peste tot, iar finantzele facultatii conteaza mult. De asemenea, e mult mai simplu de gasit finantzare pt degrees in sciences, pentru ca acolo sunt grant-urile pentru cercetari, shi, cum s-a mentionat, pt PhD.

Plus, eu zic ca alegerea trebuie sa fie facuta mai mult in baza de program, nu in baza de universitate. Pentru ca la universitati bune sunt shi facultati slabutze, shi invers, unele din cele mai bune programe in careva domenii se ascund in universitati din afara Ivy league.

8

Roman
29 septembrie 2008 17:40

Multumesc! Foarte bine scris.
Bucuros am cautat departmanentul de CS la Stanford, insa acolo situatiea e diferita...
https://cs.stanford.edu/wiki/admissions/Main/FinancialSupport

9

Vica Plamadeala
29 septembrie 2008 21:04

In unele universitati din SUA, ex. Harvard, admiterea la studii de doctorat (PhD) implica sustinere financiara in intregime din partea facultatii.

In alte universitati, ex. universitatile publice, facultatea poate avea doar citeva burse pe an, numai pentru citiva din full time students noi admisi. Astea (research and teaching assistantships) se ofera in baza multor combinatii de criterii. Unora din studentii noi admisi nu li se ofera nici un ajutor financiar.

In alte cazuri, profesorii obtin granturi din exteriorul universitatii si au nevoie de o mina de ajutor de la studenti. Prin urmare, acesti profesori vor oferi un (sau mai multe!) reserach assistantship care va sustine un student la doctorat (exemplu, unul din candidatii admisi la facultatea de matematica a indicat in dosar ca are aptitudeni remarcabile in programare. Un profesor din aceasta facultate, care numai ce a obtinut un grant de la National Science Foundation, are nevoie de un student programator in Fortran caruia ii va oferi un research assistantship. Daca ei afla unul de altul, studentul are bani si proful are ajutor.)

Ca sa obtii un teaching sau research assistantship trebuie mai intii sa contactati "the PhD graduate coordinator" sau "chair of the department" la programul la care *veti* depune dosarul si sa discutati in detalii cum puteti obtine un assistantshipa/sau orice alta forma de sustine financiara la facultatea in cauza.

Din experienta mea, e mult mai greu sa obtii o bursa la MS/MA (Master of Science/Master of Arts) decit la PhD.

10

Cezara
30 septembrie 2008 11:58

Sandu & New York,
Asi dori sa precizez o mica inconsistenta in ceea ce priveste termenii “nelegal” si “out of status” mentionati mai sus. Termenii de tipul “migrant nelegal/ilegal” sunt de ceva timp considerati inadecvati. O persoana ca atare nu poate fi ilegala, iregulara, sau cu atit mai mult nelegala.
La momentul dat este mult mai raspindita si mai acceptata din punct de vedere a drepturilor omului expresia “migrant cu statut iregular”. Conform acestei expresii persoana ca atare este in primul rind migrant, iar conditia acestuia de iregularitate este stabilita de anumite reguli administrative care se pot schimba in timp, fiind astfel foarte flexibila.

11

Alexandru Culiuc
30 septembrie 2008 14:57

Cezara, te las pe tine sa fii politically correct, iar eu intenţionez să continui numesc lucrurile aşa cum eu le percep.

12

Igor
30 septembrie 2008 22:11

teoretic, cat si practic este cam asa cum spune autorul.

undergraduate: poti obtine studii "gratis" daca esti stea. Vre-o medalie doua la internationale si esti la MIT, Stanford, Harvard, Yale, Princeton, cu studii si cazare acoperita. Daca ai 10 la liceu, si scoruri bune la teste, este tare insuficient sa fii admis la vre-o universitate din top 100. Filmul 21, se incepe si termina cu o fraza clasica: Proful de la admitere: "Look, everyone has GPA 4.0, excelent recommendations, outstanding records. You have to show me that you are different. You have to dazzle my mind". Asta-i realiatea :)

De unde banii? cifra magica a fiecarei universitati este "endowment" http://www.nacubo.org/Images/All%20Institutions%20Listed%20by%20FY%202007%20Market%20Value%20of%20Endowment%20Assets_2007%20NES.pdf
pe scurt, sunt banii pusi de o parte, pentru zile grele. Cand suma este MARE, universitatile incep sa mai cheltuie din ea. Harvard, Yale, Stanford, Princeton anul asta sa-u trezit cu multi bani in plus :) (vezi statistica) de unde si a aparut programul de a face suport la familii un pic mai bogate decat anul precedent. 5 universitati chiar au semnat si un tratat, dar nu mai tin minte detalii.

Eu personal nu stiu pe nimeni din MD care a fost admis la universitati din SUA fara un record bun, cu ceva in plus la 10 de la bac si Toefl. Poate gresesc.

Master: 90% nu-i nici o sansa sa inveti gratis. Ori prin programe interguvernamentale, ori sponsori, ori ... platesti. Departamentul nu are nici un interes sa arunce bani in vant, daca sunt 100 aplicatii pe 10 locuri. Daca ii tare bun aplicantul, atunci el va aplica la Ph.D. Masteranzii de regula mare Research nu pot face, si sa spere la un RA/TA nu-i real. Exceptie, programe noi lansate, care isi creaza nume. Primii 1-2 ani poti printe valul si sa obtii bursa etc. Dupa ce programa este stabilita, finita.

Ph.D. Daca omul este admis la Ph.D. inseamna ca este bun! El va sta la departament 4-5 ani. va contribui cu cercetare. Ph.D. este un sacrificiu. Dupa absolvire "he/she is gonna be one of us". De regula, orice Ph.D. are bursa, intr-o forma sau alta. Problema este sa fii admis. In procesul aplicarii, undeva printre formulare este o rubrica financial aid, unde indici ca aplici si pentru financial aid (toti aplica :) evident). Cand primesti oferta, o sa fie indicat si care-i suportul financiar. Daca nu-i indicat, este pierdere de timp sa incepi sa-l freci la cap pe Chair sau Graduate vice-chair referitor la ajutor financiar. Inca mai stupid, sa incepi sa scrii la profi cu rugaminte sa-ti dea suport financiar din granturi, mai ales de la NSF. Profii si singuri stiu care-i pool-ul aplicantilor :D. Alta intrebare daca ai contact Proful pana a aplica, sau imediat dupa ce ai aplicat, sau daca il cunosti personal de pe la vre-o conferinta, sau conducatorul tau cunoaste pe cineva personal. Asta ajuta, aplicantul nu mai este doar o mapa in teancul de cateva sute, mai ales daca ii vorba de "border case". Vica, la universitati bune, nimeni nu cauta programatori pentru granturi, mai ales din banii NSF. Lucrurile stau altfel, cu mult mai complicat decat pare la suprafata. Trust me, daca vreau doar programatori, whatever limbaj (fortran is dead anyway), in 3 ore, gasesc 100 de indieni langa oficiu, cu resume in dinti. RA este ceva mai mult decat programator!!! cum si urmeaza din denumire Research Assistant. TA/Teaching Assistant, primesti bani pentru citirea orelor, de regula seminare, si cursurile sunt acoperite de departament. Suma banilor de buzunar variaza de la universitate la universitate, precum si asigurare medicala si alte fleacuri.

Pentru inceput atat. Mai spun cum se face selectia aplicantilor :) ... dar nu aici, si nu in public.

13

Suru
1 octombrie 2008 13:53

Salut

Igor...respect. Mai bine nu se mai putea. Astept follow up.

Pentru toti ceilalti. Nu cautati o gaura in sistema SUA de admitere la universitati. Cum a mai spus si Igor gaura ceea a fost de mult astupata de indieni, chinezi si alte natiuni similare. Get real, in SUA nimic nu e gratis, intr-o forma sau altaa oricum o sa fiti nevoiti sa platiti.

Oricum va urez succese.

14

IM
2 octombrie 2008 6:01

Din câte am înţeles să fii admis la doctorat în SUA, aşa cum spuneau şi ceilalţi nu este chiar atât de simplu. Totuşi, aici sunt mulţi indieni, chinezi care reuşesc, deci se poate. Cineva îmi spunea că de obicei, cei de la Faculatate/Department acceptă la doctorat ori foşti studenţi străluciţi, persoane pe care le-au întâlnit, sau persoane care vin la cursuri la doctorat pur şi simplu ca să asculte sau pentru ca proful să-i cunoască.
Acum sunt la doctorat la Universitatea Rutgers, Facultatea de Ştiinţe Politice, însă am aplicat la o bursă oferită de Open Society Institute prin intermediul www.eac.md Fiţi cu ochii pe acest site, pentru că acolo sunt o mulţime de oferte de burse pentru SUA. Universitatea acceptă mult mai simplu persoanele care vin cu susţinerea financiară externă, măcar parţial acoperită.

Întradevăr dacă intri la doctorat, profii aşteaptă ca tu să predai începând cu anul II sau mai târziu, adică să devii TA. Dar in principiu primii ani de doctorat sunt de fapt un masterat, pentru ca mergi la cursuri. Aici nu e neaparat sa ai masteratul ca sa intri la doctorat. Iata site-ul pt. admitere la Rutgers: http://gradstudy.rutgers.edu/ Din cate se poate vedea costurile pentru studii sunt mult mai mici ca la Harvard, dar daca e sa fiu sincer, birocratia la universitatea mea este mare si uneori ma incurc in toate regulamentele. Inventeaya tot felul de taxe etc.

Bafta tuturor.

15

Alexander Culiuc
2 octombrie 2008 18:50

@Suru, eu nu prea înţeleg referinţa la gaura astupată de "chinezi, indieni, şi alte naţiuni similare" (apropo, nu văd nici un fel de similitudini între chinezi şi indieni). Chinezii + indienii reprezintă >1/3 din populaţia globului -- e normal să fie bine reprezentaţi la universităţile americane. Cât despre get real şi faptul că pentru studii tre de plătit... Well, nu cred că cineva a contestat acest truism, but I don't see how is this relevant to the discussion.

@IM, de fapt textul iniţial mai mult se referea la studii universitare, nu postuniversitare... dar fie. Expresia "doctorat în SUA" este lipsită de sens. Nu poţi face generalizări privind sistemul de studii postuniversitare din SUA (în SUA există >3000 universităţi, dintre care cel puţin 1/2 oferă PhD).

Pe cât de simplu sau complicat este să fii admis la doctorat diferă enorm de la o universitate la alta. Concursul la PhD in Economics la Harvard este de 20 la 1 loc (repet, aici aplică doar cei cu Math GRE>780), la Public Policy -- 14-18 la 1 loc. Ceea ce cineva ţi-a spus posibil e corect în cazul unei universităţi sau unui grup de universităţi, dar este bullshit în cazul universităţilor de vârf.

Dacă cineva este serios interesat să aplice la programe de doctorat în economie, studiaţi situl EconPhD şi în special Ghidul de admitere.

16

IM
6 octombrie 2008 9:07

Alexandru am vazut ca faci si tu referire la MBA si la doctorat in postul tau, in plus majoritatea vizitatorilor sunt f. interesati de doctorat. Apropo concursul pentru bursele de doctorat e deschis, vedeti aici: http://www.eac.md/scholarships/soros/phd/index.html

O intrebare pe ce te bazezi cand spui ca jumatate din universitatile americane ofera PhD. Ai statistici? Nu am verificat, dar cred ca mai putin de 1/2 din universitatile americane ofera PhD. :))

Cazurile de la Harvard sunt exceptii, mai degraba. Asa ca noi cei de la universitatile obisnuite ne permitem sa generalizam :)) De fapt, cand generalizam ma refeream la structura doctoratului in stiintele politice, de obicei doi ani de cursuri, comprehensive exams si pe urma scrierea lucrarii.
Dar iarasi poate ca la Harvard doctoratul in stiinte politice e diferit ... :))

17

Cris
9 octombrie 2008 18:31

Interesant!
Stie cineva de cazuri cind Moldoveni au fost acceptati la MBA la universitati de virf? Si daca da, ce portofolii au avut(ma refer la experienta, etc.)?
Mersi mult!

18

Igor
10 octombrie 2008 8:53

Cris,

da, stim cazuri cand Moldovenii au fost acceptati la universitati din top 20 la MBA. Experienta diferita, dar sigur una buna. Cert una, pe care eu ii stiu au avut experienta in organizatii internationale, sau chiar direct au lucrat in State/Europa. Mai multe detalii nu pot da, este confidential.

19

MariaNec
24 octombrie 2008 21:53

Buna...Si eu as vrea sa studiez la Harvard sau la una dintre acele universității de prestigiu din America.Acum sunt clasa a 10...ar trebui sa încep pregătirea??îmi poți da mai multe informații?care sunt șansele sa fiu admisa acolo dacă am un dosar foarte bun?...dacă ai timp...as dori și eu un răspuns.Mulțumesc anticipat!

20

Vic
27 octombrie 2008 12:24

Ma tem ca pentru Harvard nu sunt suficiente rezultatele bune la scoala din Moldova. (adica implica si alte lucruri)

Huh? Cum va suna? ... "te costa foarte scump ca sa inveti undeva unde este mai ieftin decat in Moldova" :)

21

Igor
11 noiembrie 2008 22:11

http://money.cnn.com/2008/11/11/news/harvard_cutbacks.ap/index.htm?postversion=2008111110

referitor la cifrele magice pomenite mi sus de mine

22

Adrian
14 noiembrie 2008 21:38

Harvard e super... nu am ce spune...
Cel mai important lucru probabil e ca profii sunt destepti si foarte creativi... citeodata chiar prea creativi :) Va dau un exemplu sub forma unui banc:

A fost o data ca niciodata un Moldovean la Harvard. Si era curios baitaul de ce nu prea sunt Moldoveni pe acolo. Se duce el la Hoxby - expert in Economics of Education- si o roaga sa-l ilumineze cu situatia in Moldova, la care ea ii raspunde:
"Did you try to estimate the results of the performance of Moldovans by using as an instrumental variable approach the Rivers down there??? "

:)

Believe it or not... but this is more true than u can imagine... am gasit si the paper de Hoxby care intr-adevar a folosit ca IV riurile in UK pentru a estima daca competitia intre public schools beneficiaza studentii.
The American Economic Review 90, pp 1209

I mean... common! :)

But the most unbelievable thing is that: This is a SEMINAL paper! :) ... and of course, how can it not be???
It's a professor at Harvard after all :)
Eu ma intreb daca sunt si in Universitati "Knowledge bubbles" like in the financial market...

Dar oricum... chiar daca sunt weird profi acolo ca Hoxby ... cred ca sunt multi that are worth listening to :) ... problema-i GRE-ul ... anume the English part!

23

Victor Petrov
26 februarie 2009 20:34

"Universităţile bune sunt bogate (Harvard şede pe >100 miliarde dolari doar în active financiare)"

Posibil, dar nici nu o duce asa de bine.


Extras din scrisoarea trimisa de Drew Faust (President of Harvard) pe 18 Februarie 2009:

"[...] We confront sobering financial conditions as we pursue these commitments. As we reported in December, our planning for 2009-10 assumes that our endowment will have lost roughly 30% of its value in 2008-09 -- before subtracting the additional $1.4 billion that will go toward current operations. Such a significant decrease presents us with difficult tradeoffs -- all the more so when our other major revenue sources are also under strain. The endowment has come to support more than a third of our annual operating budget. The current yearly endowment distribution -- the dollars we take out of the endowment to support activities across the University -- is approximately 50% higher than it was when the endowment was last at the value we expect as of next June 30. Tinkering around the edges will not be enough."

Iar pentru acei interesati sa aplice, alt extras din aceeasi scrisoare:

"The economic crisis, of course, has stressed the resources of many of our students and their families. With that in mind, we are working to make sure we restrain growth in tuition and fees for next year, while affirming our robust commitment to financial aid. Our various graduate and professional schools plan to maintain their strong student aid and fellowship budgets for 2009-10. For undergraduates in Harvard College, the package of tuition and fees will increase by 3.5% next year -- at the same time we carry forward in full the financial-aid initiatives we have introduced in recent years to ensure that a Harvard College education is affordable for families across the income spectrum. Since 2004, we have doubled the amount we spend on undergraduate financial aid. (See the related news release at www.news.harvard.edu/r/tuition.html.)

We have received a record-setting number of applications for the College class of 2013 -- more than 29,000 for a class that will number roughly 1,650 students. Next fall's freshmen will arrive to a new General Education curriculum, replacing the Core, and I appreciate the efforts of the many faculty who are working to populate the revised curricular framework with a new generation of compelling courses."

Scrisoarea in integral poate fi citita aici: http://www.president.harvard.edu/speeches/faust/090218_overview.php

24

Alexandru Culiuc
26 februarie 2009 20:51

Merci, am primit şi eu scrisoarea asta de două ori în poştă (o dată ca student şi o dată ca absolvent). Acum NICIUN investitor nu o duce cine ştie ce bine, inclusiv universităţile. Sunt sigur că ai auzit că Brandeis U. a fost nevoit să vândă o parte din colecţia de arte a muzeului de pe lângă universitate.

Evident, anul ăsta şansele de admitere la oricare universitate americană (nu doar Harvard) sunt mai scăzute -- aplicarea la universităţi este invers corelată cu ciclul economic. Deci competiţia va fi mai acerbă, iar burse -- mai puţine (sau, în cel mai bun caz, nu mai multe decât anul trecut).

Ce-mi place în această scrisoare este faptul că universitatea este absolut sinceră şi deschisă faţă de efectul crizei asupra insituţiei. Asta nu-i prima scrisoare la acest subiect. Faust a trimis o scrisoare similară prin octombrie. Revenind la discuţiile mai recente de pe site, aş fi dorit guvernul Moldovei să fie la fel de deschis în ceea ce priveşte riscurile crizei asupra economiei Moldovei (le-ar fi prins bine acum mai multă credibilitate).

P.S. Înţeleg că facem cunoştinţă sâmbătă la potluck-ul Tatianei. See you there.

25

Victor Petrov
26 februarie 2009 23:27

Intr-adevar, conducerea R.M. ar beneficia de mai multa transparenta, dar nu e nimic nou si am fost educati sa acceptam farimiturile care ne sint prezentate in noutati, cred eu. Spre exemplu, asa si n-am mai aflat ce a vorbit Voronin cu Putin vis-a-vis de solutionarea problemei Transnistrene cind a plecat anul trecut in Moscova. Ziarele l-au citat pe Voronin care a promis o solutie magica si cam cu asta s-a incheiat circul. Mie nu mi-a ramas decit sa rascolesc arhivele Internet-ului, dar Transnistria inca continua sa exista de facto si acum, in 2009.

Cit priveste riscurile asupra economiei, eu propun ca analistii nostri sa foloseasca formula F=mg, ca sa vedem cit de tare vom lovi rock bottom ;)
Din aceeasi formula rezulta ca cu cit mai tare scadem masa, cu atit mai usor ne va fi sa suportam caderea economica.
Astfel, vreau sa laud eforturile soferilor de pe rutele Chisinau-Moscova si Chisinau-Italia in micsorarea masei moldovenilor din Moldova - adevarata dovada de patriotism!

Disclaimer: Ruta Chisinau-Boston a fost aminata din cauza ca "busicul" s-a stricat si soferul e in stare de ebrietate. Gara de Vest va va rambursa banii (la anul). Da, din pacate, vorbesc din experienta.

Re: P.S.: "moldovenii au fost convinshi, nu fara promisiuni de betsie shi mincare" (Tatiana). Deja suna interesant :)

26

Viorica
26 martie 2009 23:17

Vreau sa va informez ca sunt universitati foarte bune pentru Master si PHD si in Canada si ofera burse, desigur tot selecteaza cei mai buni. Recomand Dalhousie University (am avut full scholarship la ei pentru Master of Laws), University of Toronto, University of Ottawa, McGill University(aceasta e in Montreal si trebuie sa cunosti si engleza si franceza). De asemenea daca iti gasesti o oferta de munca dupa ce absolvesti, poti sa obtii foarte usor permis de munca si sa ramii in continuare in Canada.

27

RaduBT
28 martie 2009 0:34

Alexandru, Sasa, tu crezi ca azi ai mai fi facut vreo facultate in US daca rusii mai puneau soldatii la granita Romaniei?? Ti-ar fi placut sa stai ore intregi in frig, sa nu te primeasca nimeni in US, ti-ar fi placut sa mergi doar in Moscova?

De ce nu spui nimic de asta, de ce nu ai curaj?

28

lucia
17 aprilie 2009 16:23

Viorica, din Canad zeuqkxfn. ティンバーランド湖キャンプグランドllca, esti tu oare persoana care eu am cunoscut, cind studiam la scoala pedagogica din Orhei? Mi-ar placea sa-mi spui daca da sau nu. Apoi mai vorbim.

29

Viorica
24 aprilie 2009 22:39

Lucia, eu sunt din Soroca, dar am studiat si in SUA si in Romania si in Canada. In Orhei am stat o data citeva luni intr-o vara (anul 1997 cred) si am lucrat traducatoare pentru un proiect strain in conectiune cu agricultura.

30

Andreea
29 aprilie 2009 18:21

As avea o intrebare. Sunt in clasa a 10-a, si intentionez sa aplic pentru Harvard si alte universitati din S.U.A. Problema este urmatoarea,anul trecut a avut loc un incident la scoala,colegii mei de clasa lovind-o pe profesoara de biologie.S-a facut scandal mare ,s-a discutat in consiliu si ni s-a scazut la toti nota la purtare.In plus,notele mele au scazut considerabil avand in vedere faptul ca profesorii au incetat sa ne mai bage in seama,si inca mai suntem priviti ca o clasa de "golani".
Fac voluntariat, am o carte scrisa ce urmeaza sa fie publicata,am o lista mare de activitati extrascolare, insa mediile mele nu sunt toate de 10. Intentionez sa imi schimb liceul din aceasta toamna ,insa imi este frica , ca mediile mele de pana acum imi vor cauza probleme in viitor.Imi doresc asta din tot sufletul ,evident lupt pentru bursa, nu imi permit un an de studiu la Harvard, spre exemplu. Ce trebuie sa fac? Se tine cont neaparat de mediile 9-12, desi sunt o eleva buna?

31

Quant
29 aprilie 2009 22:08

Andreea,

da, se tine cont. Toti admisi la Harvard au media 4.0/4.0, si scoruri maximale la testele SAT in plus activitati extrascolare remarcabile. Vorbesc de undergraduate. Pentru masteri si ph.d situatia este diferita. Povestea ta cu profesoare pe nimeni nu o intereseaza. Scrii carte despre? La miile de aplicatii, doar un miracol te va ajuta ca cineva sa creada in adevarata situatie a lucrurilor, chiar daca ele sunt asa cum le spui tu, si chiar daca vrei sa platesti 100% studiile la Harvard, care nu-s mai ieftine decat la Agricol :). Deci, realitatea, aplica la mai multe burse, incerca la max posibil sa obtii scoruri bune la teste, treci bac-ul pe 10, aplica la cat ma multe scoli. Apoi ... succese si noroc. Si tine minte, nu totul se reduce la harvard si MIT :) cred ca stii topul universitatilor. De exemplu, Universitatea din Moskova este undeva pe locul 130 ;) si aia din Bucuresti nu-i nici in lista. Evident si USM si Politehu din MD nu-s in lista :)

32

MissTake
16 mai 2009 20:02

Eu din cate stiam se tine cont mai mult de rezultatele testelor SAT ... Nu neaparat pe mediile 9-12.

33

Quant
17 mai 2009 6:10

#32 MissTake

depinde de universitate. Sunt universitati unde nu se tine cont nici de medie nici de SAT :)

34

Larry
17 mai 2009 13:20

# 24 "Acum NICIUN investitor nu o duce cine ştie ce bine, inclusiv universităţile..."

Pai bine, domnilor academicieni, atzi fost la fel de avari shi orbi ca shi cei de pe Street....

De ce instrumentele cu grad de risc mai redus (ex. benchmark bondurile etc) au adus chiar venituri (!!!)

De ce Paulson, Simons sau chiar acelashi Soros, ridiculizat de voi, au fost in stare sa observe bula/bulele iar cele mai luminate mintzi ale Planetei vin cu tot felu' de scuze penibile ???

Cred ca acest drawdown vorbeshte de la sine...

35

Christina
20 mai 2009 22:43

Oleaca de offtopic dar oricum nu chiar departe de tema...

Iata fac eu application pe la SUA si dilema zilei- scrisori de recomandare!!! Nu, nu e vorba de textul scrisorii sau limba- asta o fac eu de minune, nu e vorba de nedorinta sau mai degraba "pofighismul" profesorilor- invingem si acestea..
dar de unde in Md-ul nostru mult iubit sa iai e-mail cu extensia @numeleUniversitatii.EDU ???!!!
Cu mare dificultate am obtinut eu de la unii profesori - majoritatea nici nu vor sa auda- sa scrie scrisoarea de pe @ase.md (care abia lucreaza si profesorii pur si simplu nu folosesc aceste e-mailuri)
dar si ase-ul.md- cui draga in preaslavita SUA sa-i explici ce inseamna .md si ce sunt cele 3 litere magice "ase" si etc etc....

Iata o mica piedica si oricum conteaza, deja creaza impresia de 3rd class application....

36

Igor
25 mai 2009 23:46

#35 Cristina,

da, este important ca scrisoare sa vina cu o adresa e-mail normala si nu gmail. DotEdu tot nu poate fi, exceptie USA. Dar, adevarul este ca la univesitati mai bunicele ;) lumea nu prea atrage atentie la scrisorile de recomandare non-USA/Europe. Adica toti stiu tare bine ca chinezii si eastern europe isi scriu scrisorile singuri, si proful in cel mai bun caz le semneaza. Cat tine de ASE si alte litere magice - stai linistita, lumea stie mai bine decat poti sa-ti imaginezi. US este foarte diversificata, si practic in orice departament este un prof din regiunea respectiva, care poate fi intrebat, ce parere are despre universitate X, mai ales daca este vorba de admiterea la Ph.D. La fel poate fi rugat sa se uite peste aplicatie si sa se dea cu parerea. DAR, tine-ti seama una, ca scrisorile scrise de o mana se vad de la o posta. Este tare greu sa faci fake bun, mai ales cand limba eng nu-ti este materna.

37

Eu
11 august 2009 13:49

Spunetimi va rog, unde pot aplica pentru testul Math GRE, sau SAT, sau cel putin unde pot gasi informatii cum sa aplic pentru testele date.

38

Adrian
12 august 2009 23:26

In Chisinau la CEU linga biblioteca hasdeu.
also: www.gre.org
dai google GRE
Unde vrei sa aplici EU?

39

Eu
29 august 2009 18:24

Merci mult

40

zelia
30 august 2009 4:58

studentii care absolvsc in sistemul BOLOGNA pot aplica pentru un MASTER in SUA? Eu absolvesc anul viitor Facultatea de Business dar am studiat numai 3 ani? Pot sa incerc pentru un master in sua? sau ce as putea face ca sa studiez in SUA?

Stiu ca a mai intrebat cineva acelasi lucru, dar insist si eu pentru ca am vazut ca nimeni nu a scris nimic referitor la acest lucru.

ms mult! :)

41

Rodica
22 septembrie 2009 7:24

Draga Alexandru

Si care e statistica, raportul dintre studentii la Harvard care invata contra plata si a celor care invata gratis sau acoperind o mica parte din costul studiilor?
Ceva imi spune mie ca majoritatea celor admisi oricum achita acele enorme sume de $200 mii..

Plus, afirmatia care vreai sa o contrazici: "Cea mai des invocată cauză......este preţul înalt al studiilor"
este de fapt corecta.
Desi problema de a intra la Harvard consta nu in bani ci in "abilitati intelectuale", alte universtitati mai ieftine ii vor admite pe aceste persoane fara abilitati daca ei vor palti taxa de studii pe cind Harvardul nu va face acest lucru. (doar daca poate vre-un sheih din arabia le va construi un nou campus :))) ) oricum, everybody has a price :)))

42

Alexandru Culiuc
22 septembrie 2009 16:09

Dragă Rodica,

Nu înţeleg de ce-mi adresezi întrebări la care poţi găsi răspunsul şi singură. Mi-a luat exact 1 minut să găsesc următoarea pagină (mai puţin decât ţi-a luat să scrii comentariul): Financial Aid Fact Sheet. Citez un mic fragment:

Who receives financial aid at Harvard?
  • Over half of all undergraduates receive need-based Harvard Scholarship aid, totaling over $145 million.
  • One fifth of families qualify for the Harvard Financial Aid Initiative, where parents with total incomes less than $60,000 are expected to pay nothing.
  • Parents with total incomes between $60,000 and $180,000, and typical assets, are now asked to pay an average of up to 10% of their income.
  • Foreign students have the same access to financial aid funding as U.S. citizens, including the Initiative outlined above.
  • Two thirds of students work during the academic year.

Chiar din primul punct vezi că majoritatea de fapt primeşte ajutor. Deci acel ceva care-ţi spune invers greşeşte.

<întrebare retorică>Când lumea de la noi se va învăţa să se documenteze înainte de a scrie prostii?</întrebare retorică>

43

Rodica
29 septembrie 2009 5:03

Draga Alexandru

Daca vroiam sa caut singura raspuns nu postam intrebarea pe site si ca rezultat nu comunicam cu tine.
Inteleg sensul unui blog in a prezenta o informatie si a o discuta cu cititorii prin intrebari si raspunsuri, daca blogul tau are o alta menire, scuze de deranj.

Privind primul punct al citatiei tale- faptul ca majoritatea primeshte ajutor nu inseamna ca majoritatea e scutita de taxe de studii. Ajutor poate sa fie si $500 pe an pe cind taxa de studii pe an $50.000.
Punctul 2 este mai relevant aducind exact raportul ce eu vroiam sa-l pun discutie- 1/5 din studenti sint scutiti total de taxe ceea ce de fapt adevereshte afirmatia mea privind faptul ca majoritatea platesc pentru studii.
(Acel ceva nu a greshit)

De data asta mi-a luat si mai putin de 1 minut sa inteleg din intrebarea ta retorica ca deloc nu-ti lipsete aroganta. Eshti bravo ca ai atins mult mai mult decit multi dintre "lumea de la noi" si multi din alte lumi, insa meritele tale nu te justifica in insinuarile ca lumea de la noi e proasta.
Printre altele, o intrebare si o presupunere nu sint documentate deoarece lipsa de informatie completa le determina ca atare.

Inca o intrebare retorica: Oare de ce raspunsul autorului mi-a luat orice dorinta de a mai vizita acest site?

44

Alexandru Culiuc
29 septembrie 2009 5:42

Rodica, at the risk of nitpicking... Dumneata ai scris (citez): "Ceva imi spune mie ca majoritatea celor admisi oricum achita acele enorme sume de $200 mii." Adica acel ceva ti-a spus ca majoritatea achita taxa plina. Acum insa incerci sa-ti schimbi cuvintele, referindu-te la "afirmatia mea privind faptul ca majoritatea platesc pentru studii". Repet, afirmatia ta initiala era foarte concreta -- majoritatea plateste 200 mii pe an.

Cit despre asistenta de 500 dolari... Din punctul 3 rezulta ca o famiie care face 180 mii dolari pe an (de se afla in cuintila de sus a distributii veniturilor) plateste doar 18 mii pe an, adica circa o treime din taxa plina. Deci nici de cum nu avem de-afacere cu sume simbolice.

In final toate aceste cifre nu sunt relevante pentru moldovenii care se gindesc la aplicarea la Harvard. Cifra relevanta e urmatoarea -- TOTI moldovenii care au invatat pina acum la Harvard College au primit bursa 100%.

Adio.

45

daniela
9 ianuarie 2010 21:10

As avea nevoie de niste sfarturi.Va rog foarte mult sa imi spuneti parerea voastra.Sunt eleva in cls 11 la sectia de mate info bilingv engleza la un colegiu foarte bun dar nu sunt o eleva de 10 fiindca e foarte ridicat nivelul de studiu in scoala si nici nu fac parte din lotul de nationala la olimpiade.Media mea este undeva in jur de 9.20.In acest moment sustin testele ECDL si la sfarsitul anului scolar voi da examenul pt Cambridge advanced.Imi doresc foarte mult sa pot obitine o bursa la o facultate in strainatate,nu conteaza daca e SUA sau Europa.Ma gandesc sa sustin la vara examenele SAT I,II si TOEFEL.Sper sa studiez in continuare mate,info,chimie si germana dar nu stiu unde am sanse sa intru.M-ati putea ajuta,va rog, cu niste recomandari?
Multumesc...

46

Alexandru Culiuc
10 ianuarie 2010 1:28

Daniela, sustine testele, vezi cat de buna esti (top 1%? top 5%? top 10%?) si dupa asta vezi la ce fel de universitati poti pretinde.

47

alex
17 ianuarie 2010 15:15

cineva, mai sus, intreba de burse pentru MBA.
O lista cu universitati care ofera full-tuition fellowships

http://www.businessweek.com/bschools/content/sep2008/bs2008094_035405.htm

Alexandru, cunosti poate pe cineva din Moldova care face MBA-ul la Top50? M-ar interesa background-ul lor, in special work experience.

48

Gicu
19 ianuarie 2010 18:52

> cineva din Moldova care face MBA-ul la Top50? M-ar interesa background-ul lor, in special work experience.

M-ar interesa si pe mine subiectul. La moment m-am apucat de GMAT, vreau sa aplic la Stanford, INSEAD, LBS .

Stiti pe cineva la Chisinau care ofera ceva training pentru Gmat, consultatii in domeniul programelor MBA, etc ?

49

Cristina M
20 ianuarie 2010 20:48

what about UK?
are cineva informatii despre as putea aplica la top universities in UK si sa mai primesc si o bursa?
poate cineva imi poate spune din propria experienta...
merci anticipat ;)

50

tina
4 martie 2010 14:59

salut!
dar premiile la olimpiadele nationale, concursurile internationale, au un rol deosebit?

51

vj
10 iulie 2010 18:33

Buna,
Are cineva informatii despre programele de postdoc de la Harvard? Un PhD are vreo insemnatate, daca oricum, dupa, intentionezi sa iei un post de postdoc?
Din pacate, cand am absolvit eu liceul nu aveam nici macar internet, iar de Harvard stiam doar din auzite. Oricum, am intrat cu bursa la medicina in RO, chiar daca am avut in liceu in fiecare an premii la olimpiadele nationale, note mari si o serie de activitati extrascolare. Absolvesc in curand si m-ar interesa un program de PhD sau postdoc (in unele tari, cei care au absolvit medicina pot lua un postdoc direct, fara a mai face PhD). Acum oscilez intre Germania si SUA. Mi-e foarte greu, insa, sa-mi dau seama de nivelul pe care ar trebui sa-l am ca sa fiu admis intr-o universitate de top. Ca student, am facut cercetare biomedicala, am publicatii in reviste cotate ISI si participari la diverse congrese internationale. Din pacate, din motive personale, nu am putut sa fac nici un fellowship in toata aceasta perioada, iar notele mele din facultate se invart in jurul mediei de 9.5.
Nu am dat GRE, dar sunt sigur ca as scoate un punctaj foarte bun.

52

big man
17 septembrie 2010 21:51

eu sunt inca tinerel,si as avea o intrebare:pe ce sistem se intra la harvard,si daca ati putea sa imi insirati cateva profile.multumesc mult

53

big man
17 septembrie 2010 21:52

eu sunt inca tinerel,si as avea o intrebare:pe ce sistem se intra la harvard,si daca ati putea sa imi insirati cateva profile.multumesc mult

54

Igor
26 octombrie 2010 22:06

Buna la toti!

As vrea sa stiu daca cineva a ajuns la vreo universitate de top in economie in SUA! Vreau si eu sa aplic pentru Master, insa cred ca mai bine ar fi sa ma consult cu cineva care a mai aplicat si a reusit sa intre! Eu termin universitatea din Exeter, UK anul acesta, probabil cu distinction :)

Daca nu va deranjeaza, si sunteti disponibili sa ma ajutati cu careva sfaturi contactatima pe ib222@exeter.ac.uk

55

Alexandru Ursu
14 noiembrie 2010 15:10

Hey Igor,

Pot sa te intreb cum ai reusit sa-ti achiti studiile la Exeter. Ai pasaport romin? si respectiv ai platit taxa EU. Eu am fost admis la Exeter si UCL dar pina la urma nu am gasit $$$, si am refuzat oferta.

Va dau un sfat pentru cei care for sa invete in EU si nu au resurse. Eu am terminat un master in Milano, Italy. In Milano fiecare universitate are o organizare care se numeste ISU. Acesta organizatie da burse pe baza de merit si credit (treuie sa fii sarac si sa ai note mari). Bursele nu sunt de loc competitive, si includ cazare, mincare, si gratis universitate. Partea negativa este ca universitatile Italiane sunt cam slabute la nivel mondial.

56

Oleg
18 noiembrie 2010 3:04

Interesant articol si sunt curios sa stiu daca cineva din MD a fost acceptat prin concurs direct fara nici un "special status"din partea guvernului, etc. In 2005 am mers la Harvard personal sa depun actele, etc. Ce sa zic.. nici nu m-am coplicat sa le depun caci din cate mi sa explicat candidati in lista de asteptare erau pana prin 2012 pe atunci si o sumedenia de bariere care pentru noi Moldovenii nu avem de unde sa le trecem (genul high school intr-o tara unde se vorbeste engleza, poate ma gresesc insa asta mi-a spus advisorul atunci). Nu regret caci in final mi-am facut undergrad si masterul la o universitate destul de buna si pe alocuri intrece Harvardul :)
Mersi Alexandru pentru blog, voi citi cu atentie orice comentariu de aici, se pare ca voi gasi multe raspunsuri la intrebari ce ma framanta. Ti-as fi recunoscator pentru un educated advise. Vreau sa fac un PhD in economics of innovation (in special ce e legat de open source innovation). Stiu ca se ofera la Standford si MIT insa nu pot ramane in US (am fost si eu "nelegal" un timp si ma ajunge de urma problemele de alta data). Nu esti la curent ce univ. de varf din EU sau Asia (non-US) ofera astfel de programe?
Mersi!!!

57

Alexandru Ursu
18 noiembrie 2010 17:23

Oleg, ce vrei sa spui prin ""special status"din partea guvernului, etc. " ??

58

Oleg
18 noiembrie 2010 20:49

Nu as vrea sa duc in eroare pe nimeni caci personal nu am beneficiat de nici un program oferit de MD sau orice alta organizatie (eu singur mi-am finantat studiile), deci cunostintele mele referitor la etape/procedures/etc. la acest capitol sunt limitate. Stiu sigur ca guvernul nostru are o serie de locuri bugetare prin universitatile de varf (EU si US) unde candidatii din partea guvernului "concureaza" cam pe o lista separata, insa astfel de locuri sunt oferite rudelor :) deci populatia simpla nici nu ajunge sa afle de existenta lor. Scuze ca nu vin cu un link ceva, insa cu siguranta cunosc persoane care au beneficiat de astfel de programe.

59

Alexandru Culiuc


biblioteca de Timberland

timberland boots sale
scarpe da donna ladies
propiedades timberland
hvite timberland støvler

9 ideas para preservar los bosques y selvas sin tener que plantar árboles

Deforestation1

20% de las superficies forestales se han perdido en los últimos 150 años, con consecuencias que van desde la extinción de especies (70% de la vida terrestre habita en bosques y selvas) y el incremento de carbono en la atmósfera, lo que es uno de los factores que contribuyen al calentamiento global. Pero plantar nuevos árboles no es lo único que todos podemos hacer: aquí te damos algunas ideas para reducir tu huella ambiental en actividades de la vida diaria.

1. Consume productos que no dañen las selvas

El café cultivado a la sombra es un producto que preserva las selvas puesto que su producción no implica la deforestación de estas para utilizarlas como plantación. Se estima que cada taza de café cultivado a la sombra ayuda a preservar alrededor de 4 metros cuadrados de selva. Marcas como Arbor Day Foundation y Audubon Shade Grown Coffee, así como marcas de productores locales, contribuyen a mejores prácticas medioambientales y de organización comunitaria, apoyando además las economías locales.

2. Compra productos de papel reciclado

Ya se trate de papel sanitario o papelería de oficina, el mercado ofrece muchas opciones de productos hechos a base de fibra reciclada. Es un buen hábito también sustituir las toallas de papel de cocina por trapos de tela, y de ser posible también cambiar las servilletas, platos y vasos desechables por opciones reutilizables y 100% lavables.

3. Cancela suscripciones a publicidad via correo postal

Solamente el correo basura que se produce cada año en Estados Unidos utiliza 100 millones de árboles. Si vives en ese país puedes visitar el sitio de la Asociación de Marketing Directo para saber cómo dejar de recibir la mayoría de la publicidad impresa en tu buzón. Busca iniciativas similares en tu ciudad y opta por utilizar las secciones de clasificados en línea en lugar de recibir la Sección Amarilla o similares de manera impresa.

4. Utiliza estados de cuenta virtuales

Se estima que un sólo cuentahabiente puede salvar hasta dos árboles al año simplemente al dejar de recibir estados de cuenta bancarios en el correo postal. Además, utilizar servicios financieros por Internet también puede reducir tus comisiones. Acércate a tu banco e infórmate.

018_paperbales

5. Apoya los parques locales

No es necesario ir a reforestar la selva amazónica para contribuir a la salud del planeta: muchos parques y viveros organizan actividades de reforestación urbana y desarrollo comunitario a través del espacio público. Los patronatos y fundaciones de conservación también pueden hacer uso de donativos (que pueden ser deducibles de impuestos) para mejorar y preservar espacios naturales cercanos a las ciudades.

6. Presta libros y experimenta la lectura electrónica

Dejar de leer libros nunca será una solución para nada –pero puedes modificar tus hábitos de lectura si visitas con más frecuencia tu biblioteca local y compartes los libros que compres entre tus amigos. No es necesario poseer un objeto para leer: en el caso de best-sellers es innecesario que todos tus conocidos compren 50 Shades of Gray. Prestar libros y comentarlos, además de que reduce tu consumo de papel, es un buen hábito en sí mismo.

Muchas revistas impresas también comienzan a tener versiones electrónicas. Utilizar lectores de libros electrónicos como Kindle, Barnes & Noble o iPad también facilita la lectura de ediciones digitales y evita el uso de papel.

7. Utiliza bolsas reutilizables para ir de compras

La solución al dilema de “papel o plástico” es simple: ninguno. El debate suele centrarse en utilizar bolsas de tela para dejar de cargar bolsas de plástico en los supermercados y tiendas, pero las bolsas de papel también contribuyen a la deforestación. Considera llevar bolsas extra para tus compras y reciclar las bolsas de papel que utilices.

 8. Considera una dieta vegetariana

Más allá del argumento moral y de el trato brutal que reciben muchos animales en el proceso de ser empacados como comida, comer carne contribuye al deterioro de zonas rurales debido a la necesidad de deforestar bosques y selvas para utilizarlas como lugares de pastoreo.

9. Planta un árbol virtual

Existen muchas campañas en redes sociales de marcas y fundaciones que destinarán recursos a reforestar. En el 2011 Timberland prometió plantar hasta 1 millón de árboles en Haití, uno por cada like en la página de Facebook de su app. Conservation International se ha comprometido a proteger un acre de selva por cada $15 dólares de donación.

Con estas opciones puedes contribuir a que tu huella ecológica sea menos dañina para el medio ambiente, además de promover un estilo de vida sano y no-desechable.

[The Daily Green]

Ver Más


Descripci<br><img src=